söndag 25 september 2011

Angry birds tårta!

Såhär blev tårtan när den var klar
De "arga fåglarna"
Åh vad det var roligt att göra den här tårtan! Det var en kollega och vän som ville överraska sin son med en Angry birds tårta och gav mig förtroendet! Önskemålet var choklad!
Bakade chokladsockerkaka och fyllde båda lagren med chokladgrädde. Spacklade även med denna.
Köpte för första gången Ballinas chokladmassa...oj vad smidig den var att arbeta med!
Kullarna som grisarna står på har jag gjort av två muffins klädda o dekorerade med chokladmassa och sockermassa som jag färgat.
Alla dekorationer är gjorda i sockermassa,dels färdigfärgad dels färgad av mig!
Till stenarna vid fågelboet blandade jag svart o vit massa så det blev lite marmorerat.
För att inte dekorationerna skulle välta eller något annat skulle hända med dem satte jag fast dem med spaghetti.
Banken mellan kullarna är en bit kit kat choklad.
Runt tårtan spritsade jag grädde som jag färgat ljust grön och smaksatt med lite päronessens,tycker att päron och choklad är en god smakkombination.
Blev själv nöjd med slut resultatet..men vilken utmaning det var-hade lite prestationsångest faktiskt!
Hoppas den var god och att födelsedagsbarnet gillade den!

Fåglarna innan de sattes på tårtan
Grisarna och de stulna äggen
Och såhär såg grisarna ut bakifrån

Från en annan vinkel

7 kommentarer:

  1. Kul att du lämnade en kommentar på min sida så jag hittade hit!
    Vilken underbar Angry Bird tårta!
    Snyggt modellerat!
    Kram

    SvaraRadera
  2. HAHAHA! ÅÅÅH, vad söta, vilken rolig idé och så snyggt du utfört den! Jag ÄLSKAR den =D Fåglarna är hur söta som helst och grisarna vill jag bara äta upp så gulliga är de (vilket är ironiskt då jag är vegetarian) ;)

    SvaraRadera
  3. Ha ha vilken jättekul idé till tårta, förstår om du tyckte den var rolig att göra. Smart idé att använda muffins för att göra kullar Tyckte det blev en väldigt lyckad tårta!

    SvaraRadera
  4. angry birds e ju så rå coola.. jag emed suge på att göra en angry bird tårta

    ny tävling hos mig där man kan vinna super fint tårtfat.
    hoppas du vill vara med
    http://tartpalatset.blogg.se/2011/november/vinn-underbart-tartfat-har.html

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig tårta! Riktigt bra gjord, den ser väldigt smaskig ut också :)

    SvaraRadera
  6. Så fin! Jättefina modelleringar =)

    SvaraRadera
  7. Tack så jättemycket Hanna,vad glad jag blir!

    SvaraRadera