fredag 11 januari 2013

Första skolveckan!

I måndags började jag i skolan på komvux, jag sökte för andra gången till Bageri/Konditori utbildningen och kom in, är så glad :)
Måndagen bestod av upprop , vi var 45 stycken ( ! ) och skolinformation.
Tisdagen var ledig tid från skolan.
I onsdags blev vi indelade i tre grupper också fick vi prova ut kläder och beställa, vi fick schemat också , bageri i tio veckor därefter konditori också teoretiska ämnen förstås!

Igår var det introduktionslektion i bageriet, min grupp består av tretton tjejer, verkar vara ett bra gäng!
Vår lärare (en riktigt härlig typ) visade runt oss och pratade om säkerhet och vad vi ska tänka på, sedan fick vi recept och delades in i mindre grupper för att baka:

En av grupperna fick baka Filmjölkslimpa med olika mjölsorter och nötter .

Min lilla grupp om två personer samt en av de andra grupperna fick baka Bergis, snacka om stor skillnad i mängden av ingredienser mot vad man är van vid!


 Det fanns en färdig vetedeg som vi fick göra remons ( fyllning ) till och baka ut, vi fick en lektion i hur man formar degen till knutar! Krångligare än jag trodde :)


Väldigt fina bullar för att vara första gången i bageriet , tycker iallafall jag ;)



 



2 kommentarer: