tisdag 20 november 2012

Spöklig tårta


Denna tårta gjorde jag till dottern till goda vänner . Hon hade kalas i helgen som var. Jag fick fria händer med önskemål att det skulle vara spökligt, jättekul!
Grunden till tårtan är prinsesstårta.
Jag täckte tårtan med färdigfärgad svart marsipan.

Kanten runt tårtan är färdigfärgad orange marsipan( tycker att svart och orange är fint ihop( lite halloween=spökligt). Spöket är gjort i vit sockerpasta och dess ögon av svart marsipan. Pumpan har jag gjort med samma orangea marsipan som kanten, och stjälken + bladet/locken är gjord i marsipan som jag har färgat grön.

Gravstenen är gjord i ofärgad marsipan som är färgad mörkt grå med hjälp av svart hushållsfärg. Bokstäverna har jag skrivit med en ätbar färgpenna. För att den skulle stå stadigt har jag satt i en klubbpinne. Graven gjorde jag med hjälp av mjuka silverkulor och min sambo hjälpte mig att göra jorden med hjälp av pepparkakor, digestivekex och chokladsockerkaka.
Häxhatten är gjord av svart marsipan och bandet är gjort av rosa sockerpasta.
Häxans ben gjorde jag av en klubbpinne som är delad i två delar, jag klädde pinnarna med sockerpasta och skorna är av svart marsipan.

Här syns dekorationerna ovanpå tårtan lite bättre. Jag tycker att det är lite kul att det ser ut som att häxan har ramlat ned i en grav, lite skojigt och inte så läskigt :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar