söndag 16 december 2012

Mintkyssar utan att koka

Jag älskar mintkyssar, och detta recept är jättebra eftersom det dels går fort att göra dem samt att barn kan göra den utan att riskera att bränna sig eftersom man inte behöver använda spisen ( vi har dessutom gasspis-lite läskigt )

Ingredienser:
 
  • 1 äggvita
  • 5 droppar pepparmintsolja
  • 3 1/2 dl florsocker
  • 50 gram mörk choklad
Gör så här.
 
  • Vispa äggvitan tills den blir fast, tillsätt pepparmintsoljan och rör om.
  • Sikta ner florsockret och fortsätt vispa till en smidig massa.
  • Fyll en spritspåse med massan och spritsa ut tunna plattor på ett bakplåtspapper. har du ingen sprits så rulla små bollar och lägg på pappret och tryck till dem med handen.
  • Låt dem torka i rumstemperatur , gärna över natten.
  • Smält chokladen och häll i en strut gjord av bakplåtspapper och spritsa en droppe på varje platta. Det går också att fördela chokladen med en sked.
Det är allra godast om mintkyssarna är lite mjuka i mitten.
 
Ett tips är att tillsätta lite mer florsocker ,så det mer blir som en degoch formadenna till en rulle som du skär i tunna skivor. LÅt torka och droppa choklad i mitten som skrivet ovan.

 
 
Såhär ser mina mintkyssar som jag gjorde ikväll ut! Jag hittade inte min släta tyll till spritsen så jag tog en stjärnformad och spritsade ut rundlar med.
Det gick sådär att droppa chokladen på, jag använde en sked. Var lite skakig på handen!

Men det syns iallafall att de är hemgjorda :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar