torsdag 6 december 2012

Mjuk pepparkaka

Jag blev så sugen på mjuk pepparkaka igår och hade en påse pepparkakskryddor hemma. I receptet nedan som jag använt mig av tidigare ingår det gräddfil, men det hade jag inte hemma så jag testade att använda 2 dl mjölk istället och det gick bra det också.

Ingredienser:

150 gram smör
3 st ägg
3,5 dl strösocker
2,3 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse pepparkakskryddor

Gör så här:

* Smält smöret och låt det svalna.
    Rör socker och ägg pösigt.

* Tillsätt gräddfil och smör.

* Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och rör ned detta i smeten.

* Häll smeten i en smord och bröad form på ca 2 liter.

* Grädda på galler på nedersta falsen i ugnen i 175-200 grader i 50-60 minuter tills kakan känns torr.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar