tisdag 19 februari 2013

Bagerilektion 7

Eftersom jag var sjuk förra veckan missade jag bagerilektionen, men igår var jag på plats, lika roligt som vanligt. Dessa saker gjorde vi:
 
Alldeles nybakade havrelimpor

Nybakade "Robins Rustikråg"

Nybakat bröd som har jäst i jäskorgar, det blir så fina bröd när man använder jäskorgar, såna skulle jag vilja ha hemma.

Inte så vackra men ack så goda frallor!

Format och mjölat rågbröd

Citron & Timjanbröd samt Karlsbaderkringlor i rasken ( jässkåpet )

Kringlor och frallor på jäsning

Karlsbaderdeg som ska bli kringlor, jisses vilken bra och lättarbetad deg det här var!

Karlsbaderkringlor alldeles nyformade

En av de färdiga kringlorna, efter avbakningen penslade vi dem med smält smör och doppade i strösocker

Mera kringlor, jättemjuka och underbart goda, ska nog ge mig på en match med gasugnen och försöka baka såna här hemma, både jag, min sambo och barnen tycker att de är supergoda.

Browniesmet på gång

Mumsig färdig browniesmet

Browniesmeten uppslevad i formar, vår lärare tyckte att vi hade drällt massor, men jag tycker de är bra som de är- första gången ju :)

Närbild på en brownie innan den ska skjutsas in i ugnen, en valnöt i varje (blö, jag gillar icke valnötter, men det blev fint iaf )

Massa brownies i ugnen, lite spännande att inte veta hur de ska se ut när de är klara för mig-har aldrig tidigare gjort varken brownies eller kladdkaka. Fick jättebra info av klasskamrater och lärare

En av de färdiga browniesarna, jättefina, jag är inte alls förtjust i jättemörk choklad men annars var de helt ok
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar