söndag 10 februari 2013

Dinosaurietårta

När jag skulle göra en tårta till min son för att fira hans fyraårsdag fick jag för mig att jag skulle göra en dinosaurie med lång hals.
Jag gjorde Rice Krispietreats som jag formade fötter och hals med, har läst på flera ställen att det är smidigt att använda för att viktbelastningen blir mindre på tårtan. Detta recept använde jag .
 


Så här blev dinosaurietårtan när den var klar, jag var jättenervös för att huvudet skulle välta. Fuskade lite med tårtan-färdiga tårtbottnar och marsankräm. Jag monterade tårtan i en rund skål, först boen, marsankräm, botten, sylt och till sist en botten till. Efter att tårtan "satt sig lite" spacklade jag den med grädde och klädde med marsipan som jag färgat blå med pastafärg. Min son heter Joel så därför gjorde jag en namnbricka till Dinosen med ett J på :)

Tårtan sedd från sidan, ett par minuter efter att jag tog denna bild tippade huvudet framåt (gaaah), men det gick att ordna.

Stackars dinosaurien fick stöd av två klubbpinnar för att huvudet skulle vara upprätt efter att det tippat. Tårtan blev trots detta väldigt uppskattad. Nästa gång får jag göra mindre huvud och ha tyngdpunkten mer bakåt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar