söndag 10 februari 2013

Kanelsnurror

Min familj har blivit "tokiga" i mina bullar, så det bakas massor här hemma! Jag behöver öva på att snurra bullar så det är ju en fördel ( förutom att det är så roligt att baka, även om jag inte mår något vidare :)
Detta recept från Rutiga Bakboken använde jag:
Ca 40 bullar:
 
* 50 gram jäst
*150 gram smör
* 5 dl mjölk
* 0,5 tsk salt
* 1,5 dl strösocker
* 1,5 tsk kardemumma
* 1 ägg
 
1.Smula ner jästen i en degbunke.
2.Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
3.Häll lite av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst.
4.Tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet.
5.Arbeta degen smidig tills den släpper degbunkens kanter, cirka 3 minuter i maskin.
6.Strö lite mjöl över degen och täck den med en bakduk.
7.Låt jäsa övertäckt med bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter.
8.Knåda degen på mjölad arbetsbänk. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Degen är färdigknådad när den släpper från händer och bänk.
9. Kavla ut degen till en stor rektangel och bred på fyllningen ( 75 gram smör, 1 dl socker och 2 tsk kanel ) . Vik upp degen uppifrån och ner mot mitten av degrektangeln, Vik därefter nedifrån och upp så att skarven ligger omlott. Kavla lite så att skarven blir tät.
10. Skär/sporra degen i tunna remsor, snurra bullar och lägg i bullrormar, gärna i en muffinsplåt så får du högre bullar.
11. Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek ( cirka 20-30 min ).
12. Detta steg gör jag som vi lärt oss i skolan: duscha bullarna med lite vatten och strö på pärlsocker och evenuellt mandelspån. Grädda i ugnen i 250 grader cirka 8-10 minuter.
13. Pensla bullarna med lätt uppvispat ägg och låt dem kallna under bakduk.
 
 
 
 
Inte supervackra, men det tar sig...


 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar